W poprzednim wpisie pokazałem, jak prawidłowo sporządzić reklamację do podmiotu rynku finansowego. Jeśli firma pożyczkowa nie rozpatrzyła Twojej reklamacji pozytywnie, droga do zaspokojenia Twoich roszczeń nie został zamknięta. W tym momencie na scenę wkracza Rzecznik Finansowy – instytucja powołana na mocy tej samej ustawy, która umożliwia Ci złożenie reklamacji. Wniosek do Rzecznika Finansowego pomoże Ci w walce z firmą pożyczkową!
Spis treści
Pomoc od Rzecznika Finansowego
Kiedy więc Rzecznik Finansowy nam pomoże? Tak jak wspomniałem wcześniej, będzie to sytuacja w której spółka udzielająca pożyczki, lub bank, negatywnie rozpatrzy Twoje zgłoszenie reklamacyjne. Co więcej, do Rzecznika Finansowego możesz się też zgłosić wtedy, gdy pożyczkodawca nie odpowiedział na Twoją reklamację w ogóle, lub w sytuacji, kiedy pozytywnie odniósł się zgłoszenia, ale nie zaspokoił Twoich roszczeń, mimo upływu terminu, który został nakreślony w reklamacji.
W jakim trybie może pomóc Rzecznik Finansowy?
Postępowania interwencyjne przed Rzecznikiem Finansowym
Przede wszystkim należy odróżnić tryby działania Rzecznika. Pierwszy, to tryb poreklamacyjnego postępowania interwencyjnego, które jest bezpłatne. Rzecznik w trakcie postępowania występuje do instytucji finansowej w Twoim imieniu, wnosząc o zmianę stanowiska przez pożyczkodawcę. Oczywiście, jeśli są ku temu podstawy prawne i faktyczne, Rzecznik w pełni poprze Twoje stanowisko wyrażone we wniosku.
Postępowanie polubowne przed Rzecznikiem Finansowym
Drugą formą postępowania jest postępowanie polubowne, za które należy zapłacić 50 zł. W tym wypadku Rzecznik nie reprezentuje żadnej ze stron, a celem postępowania jest zawarcie ugody. Zarówno Ty, jak i pożyczkodawca musicie być gotowi na ustępstwa.
Istotny pogląd Rzecznika Finansowego
Co ważne, Rzecznik może wydać tak zwany istotny pogląd, gdy firma pożyczkowa złoży przeciwko Tobie pozew. Istotny pogląd to opinia o charakterze pomocniczym, która nie wiąże sądu, aczkolwiek sąd w uzasadnieniu orzeczenia powinien ustosunkować się do twierdzeń zawartych w istotnym poglądzie.
Dla Was, jako konsumentów, którzy złożyli reklamację do firmy pożyczkowej, najważniejszy będzie pierwszy tryb – czyli poreklamacyjne postępowanie interwencyjne.
Wniosek do Rzecznika Finansowego – etapy załatwienia sprawy
Plan działania jest taki:
- Wysyłasz wniosek do Rzecznika Finansowego
Przykładowe wnioski:
– zarzucasz pożyczkodawcy klauzule niedozwolone w umowie (edytowalny plik w formacie .doc)
– pożyczkodawca nie odpowiedział w terminie (edytowalny plik w formacie .doc)
Wniosek do Rzecznika Finansowego powinien zawierać:
- Twoje dane osobowe
- Opis sporu z pożyczkodawcą oraz Twoja argumentacja za Twoim stanowiskiem
- Twoje żądanie wobec pożyczkodawcy (tożsame z żądaniem ze zgłoszenia reklamacyjnego)
- Czekasz (zazwyczaj kilka miesięcy) na pismo, które Rzecznik wysyła do instytucji finansowej. Ty, jako strona w postępowaniu, dostaniesz je do wiadomości. W piśmie Rzecznik zażąda wyjaśnień od pożyczkodawcy oraz czy spółka widzi ewentualnie sposób polubownego zakończenia sporu.
Z przykładowym pismem zapoznasz się tutaj (skan w formacie .pdf)
- Instytucja finansowa będzie miała 30 dni na zajęcie stanowiska i wysłanie odpowiedzi do Rzecznika Finansowego. Stanowisko podmiotu rynku finansowego będzie również przesłane bezpośrednio do Ciebie.
- Rzecznik na podstawie Twojego wniosku i odpowiedzi pożyczkodawcy zajmie ostateczne stanowisko, skłaniając podmiot rynku finansowego do uznania Twojej reklamacji.
Jak zwykle, zachęcam Cię do kontaktu, jeśli macie jakieś pytania, lub masz problem z napisaniem wniosku. Swoje wątpliwości możesz opisać także w komentarzu.
PS Wiesz, że wniosek do Rzecznika Finansowego możecie wysłać drogą elektroniczną? Zapraszam do poniższego wpisu po więcej szczegółów: